Monday, October 4, 2021

Self compassion

Beberapa hari lepas, aku ada baca dekat twitter, ada seorang hamba Allah ni cakap bila kali terakhir kita belanja diri kita dengan niat nak hargai diri sendiri? Dia tulis dia rasa tak ramai yang buat macam tu sebab sibuk belanja dan gembirakan orang lain. Sebenarnya bahagikan diri sendiri juga sama penting dengan bahagiakan orang lain. Jadi yang itu lah nama nya self compassion. Baru semalam first time aku dengar ayat tu. Selalunya self-love, self-esteem aku tahu lah.

Katanya lagi, kita kena ada self compassion ni supaya bila kita gagal buat sesuatu benda. Kita tak kejam atau salahkan diri sendiri. Sebab bagi aku buat kesalahan pun adalah satu proses yang jadikan kau lebih baik atau matang. Tapi.. aku ada ke self compassion ni? 

Kalau korang nak tahu, aku ada ‘expectation’ yang tinggi sangat dekat diri sendiri. Especially benda yang aku boleh buat, contohnya, macam jahit baju kahwin :/ kalau baju tu tak jadi macam yang aku nak. Sebenarnya aku sedih. Tapi aku tak cakap, sedih sampai minta orang puji aku lah senang cerita. Sebab rasa kecewa dengan diri sendiri. self esteem tu automatik menjunam

No comments:

Post a Comment